Brouwerij Martens maakt modal shift naar binnenvaart

Brouwerij Martens test exportzendingen via Haven Genk uit volgens het ICY (Inland Container Yard) concept. De eerste testresultaten zijn veelbelovend: 153.000 minder gereden kilometers en 62 ton minder CO2.

Het Limburgse familiebedrijf brouwt een ruim aanbod aan bieren voor de Europese continentale markt en voor importeurs wereldwijd. Het bedrijf zet in op innovatie én duurzaamheid doorheen de volledige keten. Duurzamer transport maakt uiteraard deel uit van deze visie.

Via Haven Genk naar de haven van Antwerpen
Een studie van Multimodaal.Vlaanderen inspireerde het bedrijf om de exportzendingen via de Haven van Genk te laten verlopen. Voordien gebeurde dit via de weg, over de drukke E313 naar de haven van Antwerpen. De eerste testen verliepen alvast vlot, waardoor het bedrijf besliste om bijkomende volumes via binnenvaart naar Antwerpen te vervoeren.

1000 containers via de binnenvaart
Het potentieel op het vlak van mobiliteitsimpact en CO2-reductie is aanzienlijk. In een eerste fase kunnen mogelijk tot 1000 containers per jaar via binnenvaart naar Antwerpen vervoerd worden, wat resulteert in 153.000 vermeden kilometers op de snelwegen en Antwerpse ring. Ook de reductie van 33 % CO2 in vergelijking met wegtransport draagt bij tot de verduurzaming van de logistiek.

Lagere kosten en efficiëntere planning
Naast een kostenbesparing, toonde de analyse tevens de voordelen van lokale transporten aan. Doordat de lege exportcontainers in Genk worden opgehaald, worden deze steeds tijdig gepositioneerd voor belading in Bocholt. Hierdoor verlopen de magazijnplanning en -operaties efficiënter.

“Door de modal shift dragen we niet enkel bij aan mobiliteit en klimaat, maar ook onze interne logistieke processen kunnen hierdoor verder worden geoptimaliseerd”

– Chris Winters, Hoofd Logistiek bij Brouwerij Martens

View all news items