Van kolenhaven naar dé transport hub Limburg

Vanaf 1900 kwam de industrialisatie in Limburg in een stroomversnelling en op 21 oktober 1936 werd de kolenhaven Port Charbonnier de Genck opgericht. Die moest vooral instaan voor het transport van steenkool uit de steenkoolmijnen van Genk (Zwartberg en Waterschei) naar Wallonië. De locatie van de haven was ideaal, want tussen Genk en Luik hoefden schepen geen enkele sluis te passeren. In 1989 wijzigde de naam in Kolenhaven van Genk. Wanneer in juni 1997 de Groep Machiels en Aperam het aandeelhouderschap verwerven, is een van de doelstellingen om het dienstenpakket te verruimen, en verandert de naam in Haven Genk NV.

Meer over onze aandeelhouders?

Tijdlijn

Oprichting Port Charbonnier de Genck

Door Limburgse Steenkoolmijnen en de Belgische Staat

21 oktober 1936

Partnership met Ebes (Elektriciteitscentrale Langerlo)

1980

Naamswijziging in KHG - Kolenhaven van Genk

13 februari 1989

Groep Machiels en Aperam worden aandeelhouders

Juni 1997

Start bouw multimodaal logistiek platform

1998 - 1999 - 2000

Rechtstreekse lichterverbinding met Antwerpen

10 april 2000

Rechtstreekse spoorverbinding met Noord-Italië.

Januari 2001

Uitbreiding/modernisering spoorinfrastructuur

2003 - 2004

Uitbreiding/modernisering stuk- en bulkgoedterminal

2006 - 2007

Ontwikkeling van Zuiderdok Haven Genk voor opslag, overslag en toegevoegde waarde-activiteiten

2020 - …

Rechtstreekse lichterverbinding met Rotterdam

Zomer 2022

Ontdek onze logistieke diensten

Haven Genk is je aangewezen logistieke partner als trimodale transport hub met een breed aanbod services en faciliteiten.

Contacteer ons